A kölyökkutya tanítása csodálatos elfoglaltság, ha tudjuk hogyan kell csinálni. A folyamat közben a kutyával egymásra hangolódunk, jól érezzük magunkat, s a mindennapokban hasznos feladatok mellett akár még trükköket is taníthatunk. Az pedig kellemes mellékhatása a kölyökkutya ilyesfajta tanításának, hogy közben a kapcsolatunk is épül, erősödik.
Akkor mégis miért rémálom sokak számára a kölyök kutya tanítása?
Csak azért, mert (még) nincs a kezükben az a módszer/technika/szemlélet, amivel mindez élvezetesen zajlik.
Milyen módszerrel érdemes tanítani a kölyökkutyát?
Mindenképpen pozitív megerősítéssel*. Mára már sok kutatás is bebizonyította, hogy sokkal gyorsabban és alaposabban tanulnak a kutyák, ha kényszermentes, erőszakmentes, büntetésmentes tanításban van részük.
Pozitív megerősítés leegyszerűsítve azt jelenti, hogy amikor a kutya olyan dolgot tesz, ami kívánatos számunkra, akkor azt megerősítjük. Megerősítés lehet: bármi, ami a kutya számára megerősítő hatással van, vagyis jutalomként tekint rá. Szinte minden kutyánál jó megerősítés az étel, de lehet a simogatás vagy egy kedvenc játék is. (A cikk végén részletesen képbe kerülhetsz a pozitív megerősítés, negatív megerősítés, pozitív büntetés, negatív büntetés kifejezésekkel kapcsolatban.)
Adódik a kérdés: mit csináljunk, ha a kölyök valami rosszat csinál?
- Legfontosabb a megelőzés. Alakítsuk úgy a környezetet, hogy ne tudjon rosszat csinálni (pl. ne férhessen hozzá semmi olyanhoz, amit megrághat). Ez egy hatékony és szuper megoldás, csak kicsit több odafigyelést, előre gondolkodást igényel.
- A legtöbb esetben a „rosszalkodás” hátterében a kielégítetlen szükségletek állnak. Ha egy kölyök nem tudja levezetni sétálásban, felfedezésben, játékban az energiáját, akkor keres magának valamilyen elfoglaltságot. Kölyökkutyaként természetes viselkedés a rágás (főleg fogváltásig), ásás, tárgyak megszerzése és birtoklása, rohangálás stb., ezeket csak mi emberek értelmezzük rossz viselkedésnek.Tehát a megoldás, hogy tervezzük újra a napirendet (ha eddig nem volt semmilyen napi rutin, akkor alakítsunk ki) és biztosítsunk elegendő mozgást és játékot a kiskutyánk számára. (Az oltások megléte előtt otthoni környezetben foglalkozzunk többet a kölyökkel, tanítsunk neki feladatokat, akár trükköket is, vigyük el kocsikázni, vegyük ölbe és sétáljunk vele mindenfele, hívjunk vendégeket stb.)
- Figyelmen kívül hagyás (ignorálás): Kézenfekvő példa a felugrálás. A kölyök azért ugrál fel, mert figyelmet, simogatást szeretne. Ha felugrálás közben megadom neki a figyelmet – akár úgy, hogy mondogatom, hogy ne-ne, de közben mégis vele foglalkozom – akkor akaratlanul is megerősítem ezt a viselkedést vagyis a felugrálást.
Azonban, ha ignorálom a kutyát pl. egy helyben állok, nem foglalkozom vele, akkor a kölyök nem éri el a célját és rövid időn belül abba fogja hagyni az ugrálást. Valószínűleg le is fog ülni, amit már meg tudok erősíteni úgy, hogy megadom a számára fontos dolgot, a figyelmet, simogatást. Ha jól csináljuk, akkor néhány ismétlés után az ugrálás minimalizálódik vagy megszűnik és sokkal többször tapasztalhatjuk, hogy a kutyánk leül elénk.
Mit taníthatunk a kölyökkutyának akár már 8 hetes kortól?
Tulajdonképpen bármit taníthatunk neki, arra viszont érdemes és fontos figyelni, hogy a korának megfelelő módon és ütemben tanítsuk őt. Ha
- az ő nyelvén történik a tanítás,
- számára tiszta, érthető formában,
- lépésről-lépésre,
- rendesen begyakorolva az egyes lépéseket,
akkor a kölyökkutya örömmel és gyorsan tanul, csak úgy szívja magába az információkat, feladatokat.
Mit érdemes mindenképpen tanítani?
Behívás, vagyis, hogy jöjjön oda Hozzánk
Ha fokozatosan, lépésről lépésre és rendszeresen gyakoroljuk, akkor nem is olyan rémesen nehéz. Érdemes először teljesen csíramentes környezetben begyakorolni, majd nyugis, de már külső területen, s folyamatosan egyre inger gazdagabb helyeken is.
Ültetés, Ülve maradás
A mindennapok során sok helyzetben jól jöhet, ha kutyánk kérésünkre le tud ülni és ott is tud maradni. Mint mindig, érdemes a fokozatosságra törekedni, lépésről lépésre haladni. Idővel majd egyre hosszabb ideig ülve marasztalni, illetve egyre messzebbre eltávolodni tőle.
Fektetés, Fekve maradás
Ugyanúgy, ahogyan az ülve maradásnál: fokozatosan, lépésről lépésre.
Szemkontaktus
A szemkontaktus tanítása nem azért fontos, mert nagyon látványos, ahogy a kutya (fel)néz ránk, hanem azért, mert megtanul figyelni, kérdezni. Fantasztikus, amikor egy idő után a kutyánk a szemünkbe néz és várja a visszajelzésünket, jóváhagyásunkat.
Séta laza pórázon
Egy kistestű kutya esetében is sokkal élvezetesebb a séta, ha nem húz folyamatosan, egy közepes vagy nagy testű kutyánál pedig meg tudja keseríteni a mindennapjainkat, ha húz a kutya. Célszerű kölyökkorban, már a kezdetektől tanítani – természetesen lépésről lépésre, a kölyökkutya fejlődési üteméhez igazítva, pozitív megerősítéssel.
„Nem szabad” dolgok tanítása
Ideális esetben vannak dolgok, amiket nem szabad a kutyánknak. Ilyen pl. a földről evés vagy a kapun kirohanás. Mindkettő veszélyeztetheti az életét, úgyhogy annak a tanítására, hogy hagyja ott a talált élelmet és ne rohanjon ki a kapun érdemes nagy hangsúlyt fektetni. Azonban nem mindegy, hogy ezt hogyan tesszük. Ha megfelelő technikával tanítjuk meg neki a „Nem szabad” feladatokat, illetve helyesen kontrolláljuk, akkor
- nem habzsolja fel a talált élelmet, mielőtt odaérnénk
- nem rohan el vele
- ki tud alakulni nála az önkontroll (vagyis idővel saját magát kontrollálja anélkül, hogy mi rászólnánk, pl. magától otthagyja a talált élelmet, akkor sem megy ki a kapun, ha az véletlenül kinyílik)
Ha néhány alap feladaton keresztül – számára tiszta és érthető módon – megértetjük vele a “Nem” szó jelentését, utána már bármilyen szituációban közölni tudjuk a kutyával, hogy mit ne csináljon – amit ő szívesen be is tart.
Autóval közlekedés, kiszállás az autóból
Ha sokat járunk ide-oda a kutyával (kirándulni, különböző helyszínekre, kutyás találkozókra stb.), akkor természetessé válhat az autós közlekedés. Megérkezéskor általában szükségünk lehet pár percre, hogy összeszedjük a hátizsákot/cuccokat, bezárjuk az autót, jól eltegyük a slusszkulcsot, úgyhogy érdemes megtanítanunk a kutyának egy kiszállási „rituálét”, amihez hozzátartozik az is, hogy várakozzon türelmesen az autóban is és kiszállás után is.
Mit taníthatunk még a kölyökkutyának?
A kutyák alapvetően szeretnek tanulni és ugyanúgy szükségük, illetve igényük van arra, hogy megdolgoztathassák az agyukat – mint, ahogy általában nekünk embereknek is.
5-8 hónapos kor körül kifejezetten hasznos lehet trükkök, jópofa feladatok tanítása. Amellett, hogy nagyon menő, arra is szuper lehet, hogy a kamaszkorral járó „nehézségeket” könnyebben átvészeljük:
- pacsi (egyik és másik lábbal is)
- forgás (egyik és másik irányba is)
- tolatás
- meghajlás
- „alszik” trükk
- láb között nyolcas
- kukucs
- lábak keresztbe rakása
- „bumm”, lelövős trükk
- hátsó láb tudatossággal kapcsolatos trükkök
Határ a csillagos ég, hagyjuk bátran szárnyalni a fantáziánkat, vagy nézzünk szét a Youtube-on, rengeteg trükkös videót lehet találni.
Kölyökkutya tanítási technikák
- Megvezetés
Jutalomfalattal a kutyát abba a pozícióba irányítjuk, csalogatjuk, amit meg szeretnénk tanítani neki. Amikor a kívánt pozícióba kerül, akkor megerősítjük, vagyis megjutalmazzuk. Sok-sok ismétlés után rögzül a kutyánál az adott pozíció, vagyis megtanulja a feladatot. - Modellezés
Úgy állítjuk be a környezetet, tárgyakat, hogy a kutya a kívánt pozíciót vegye fel/a kívánt viselkedést produkálja, majd ezt megerősítjük a jutalommal. - Elkapás
Amikor a kutya éppen magától csinál valami olyat, amit szeretnénk megtanítani neki, akkor – általában klikker segítségével – „lefényképezzük” a pillanatot, megjutalmazzuk a kutyusunkat. - Formálás
A formálás olyan, mint a hideg-meleg játék. A kutyának ki kell találnia, hogy mit szeretnénk tőle. Türelemmel és egy kis gyakorlattal már egészen pici kölyökkorban is fantasztikus dolgokat lehet tanítani a kutyának, miközben ő az egészet élvezetes játékként éli meg (jó esetben mi is 🙂 ). - Utánzás
Szociális tanulás során a kutya fajtársaitól vagy az embertől pusztán megfigyelés útján is meg tud tanulni bizonyos viselkedésformákat vagy azok következményeit. Magyar kutatók kutatásainak köszönhetően ma már tudjuk, hogy a kutyák képesek utánzással tanulni tőlünk és ezt a képességüket tudjuk a nevelésük során is hasznosítani családi kutyák esetében ugyanúgy, mint pl. segítő kutyáknál. A Do as I do (csináld úgy, mint én, vagyis utánozz le) tehát egy szociális tanuláson alapuló újfajta tanítási forma. - Célkövetés
Megtanítjuk a kutyának, hogy az orrával kövessen egy tárgyat pl. egy pálcát. Majd ezzel a pálcával különböző pozíciókba irányítjuk őt. Gondolhatnánk, hogy minek célkövetéssel tanítani, amikor megvezetéssel is ugyanazt az eredményt érhetjük el… De ez nem így van. Megvezetés során a kutya nem gondolkodik, csak megy az orra vagyis a kaja után. Célkövetésnél pedig koncentrál, gondolkodik, tehát egy sokkal mélyebb szinten lehet vele foglalkozni. Ráadásul mivel magától jön rá dolgokra (ugyan a segítségünkkel), ezért hamarabb meg is érti, hogy mit szeretnénk tőle, mintha jutival vezetnénk meg.
Melyik technika a legjobb?
Ki lehet egyáltalán jelenteni valamire, hogy A LEGJOBB? Azt esetleg megnézhetjük, hogy egy adott feladat tanításához melyik a legjobb módszer, bár ez is attól függ, hogy mit jelent számunka az, hogy legjobb: leggyorsabban eredményt hozó? Legrövidebb idő alatt megtanítható? Legstabilabb tudást adó (hosszútávon)?
A legjobb tehát valószínűleg az, ha minél több technikát alkalmazni tudunk, így a különböző feladatokat különböző technikákkal taníthatjuk. Illetve akár egy feladat megtanítása is történhet több technika kombinációjával.
Kölyökkutya tanítása a gyakorlatban
Attól függően, hogy mi a fontos számunkra a kölyökkutya tanítása során, különböző trénernél vagy tanfolyamon, esetleg kutyaiskolán fogjuk megtalálni azt, amiben jól tudjuk érezni magunkat. Ha arra vágyunk, hogy a kutyánk szabályosan, pontosan végezzen el vizsgarend szerinti elemeket, akkor vélhetően egy kutyaiskolán vagy obedience tréningen tudunk kibontakozni. Ez esetben is érdemes kutatni azt a helyet/kiképzőt, ahol nem használnak büntetést.
Ha azonban nem számítanak a formagyakorlatok, a kivitelezés minősége és gyorsasága, ellenben fontos számunkra, hogy minél könnyebb legyen az együttélés a kutyánkkal, bizalmon alapuló, jó kapcsolatot szeretnénk, akkor érdemes olyan tréninget keresni, ami kimondottan családi kutyáknak szól, kapcsolatot épít, együttműködésre tanít – amellett, hogy büntetésmentes, kényszermentes és erőszakmentes.