A kölyökkutya tanítása csodálatos elfoglaltság, ha megvan rá a megfelelő módszerünk. Tanítás közben a kutyával egymásra hangolódunk, jól érezzük magunkat, s közben a hasznos feladatok mellett akár trükköket is tanulhatunk. Az pedig kellemes mellékhatása a kölyökkutya tanításának, hogy közben a kapcsolatunk is épül, erősödik.

Akkor mégis miért rémálom sokak számára a kölyök kutya nevelése?

Csak azért, mert (még) nincs a kezükben az a módszer, technika, amivel mindez élvezetesen zajlik.

Milyen módszerrel érdemes tanítani a kölyökkutyát?

Mindenképpen pozitív megerősítéses módszerrel. Mára már sok kutatás is bebizonyította – amit sokan már régóta sejtettek/tudtak 🙂 -, hogy sokkal gyorsabban és alaposabban tanulnak a kutyák, ha kényszermentes, erőszakmentes, büntetésmentes tanításban van részük.

Pozitív megerősítés azt jelenti, hogy amikor a kutya olyan dolgot tesz, ami kívánatos számunkra, akkor azt megerősítjük.  Megerősítés lehet: bármi, ami a kutya számára megerősítő hatással van, vagyis jutalomként tekint rá. Szinte minden kutyánál jó megerősítés az étel, de lehet a simogatás vagy egy kedvenc játék is.

Kölyökkutya tanítási technikák

  • Megvezetés
    Jutalomfalattal vagy motivációs tárggyal irányítjuk a kutyát abba a pozícióba, amit meg szeretnénk tanítani neki. Amikor felveszi a kutya a kívánt pozíciót, akkor megerősítjük, vagyis odaadjuk neki a jutalmat. Sok-sok ismétlés után rögzül nála az adott pozíció, tehát megtanulja a feladatot.
  • Modellezés
    Úgy állítjuk be a környezetet, tárgyakat, hogy a kutya a kívánt pozíciót vegye fel/a kívánt viselkedést csinálja, majd ezt megerősítjük a jutalommal.
  • Elkapás
    Amikor a kutya éppen magától csinál valami olyat, amit mi szeretnénk megtanítani neki, akkor azonnal erősítsük meg. Mivel egy véletlenszerű pillanatról van szó, ezért szinte biztos, hogy nem lesz a zsebünkben jutalomfalat vagy játék – illetve nem is igazán tudunk olyan gyorsan reagálni, hogy a kutya arra a pillanatra vegye a jutalmazást, amire szeretnénk, – ezért elkapásnál nagy segítségünkre lehet a klikker.
  • Formálás
    A formálás olyan, mint a hideg-meleg játék. A kutyának ki kell találnia, hogy mit szeretnénk tőle. Nagyon pici korban is már fantasztikus dolgokat lehet tanítani úgy, hogy a kölyöknek az egészet játékként éli meg, amit élvez és örömmel csinál.
  • Utánzás
    Szociális tanulás során a kutya fajtársaitól vagy az embertől pusztán megfigyelés útján tanul meg bizonyos viselkedésformákat vagy azok következményeit. A Do as I do (csináld úgy, mint én, vagyis utánozz le) egy szociális tanuláson alapuló új megközelítés a kutyakiképzésben. Magyar kutatók kutatásainak köszönhetően ma már tudjuk, hogy a kutyák képesek utánzással tanulni és ezt a képességüket tudjuk a tanítás során is hasznosítani családi kutyák esetében ugyanúgy, mint pl. segítő kutyáknál.
  • Célkövetés
    Meg kell tanítani a kutyának, hogy az orrával kövessen egy tárgyat pl. egy pálcát. Majd ezzel a pálcával különböző pozíciókba tudjuk őt irányítani. Gondolhatnánk, hogy minek célkövetéssel tanítani, amikor megvezetéssel is ugyanazt az eredményt érhetjük el… De ez nem így van. Megvezetés során a kutya nem gondolkodik, csak megy az orra vagyis a kaja után. Célkövetésnél pedig koncentrál, gondolkodik a kutya, tehát egy sokkal mélyebb szinten lehet vele dolgozni, ráadásul mivel koncentrál, ezért hamarabb megérti, hogy mit szeretnénk tőle, mintha megvezetnénk a jutival.

Mit taníthatunk a kölyökkutyának akár már 8 hetes kortól?

Tulajdonképpen bármit taníthatunk neki, csak arra kell figyelni, hogy a korának megfelelő módon és ütemben tanítsuk. Illetve ami még nagyon fontos, hogy az ő nyelvén, számára tiszta, érthető formában és sok-sok ismétléssel.

Mit érdemes mindenképpen tanítani?

Behívás, vagyis, hogy jöjjön oda Hozzánk

Fontos, hogy fokozatosan, lépésről lépésre és rendszeresen gyakoroljuk! Először teljesen csíramentes környezetben, majd nyugis területen, s folyamatosan egyre inger gazdagabb helyeken is.

Ültetés, Ülve maradás

A mindennapok során sok helyzetben jól jön, ha kutyánk kérésünkre le tud ülni és úgy is tud maradni. Fokozatosan, lépésről lépésre kell tanítanunk, hogy egyre hosszabb ideig maradjon ülve, illetve egyre messzebbre el tudjunk tőle távolodni, miközben ő továbbra is ülve marad.

Fektetés, Fekve maradás

Ugyanúgy, ahogyan az ülve maradásnál is.

Szemkontaktus

A szemkontaktus tanítása nem azért fontos, mert nagyon látványos, ahogy a kutya (fel)néz ránk, hanem azért, mert megtanul figyelni + kommunikálni felénk. Fantasztikus, amikor egy idő után a kutyánk kérdően a szemünkbe néz és várja a visszajelzésünket, jóváhagyásunkat.

Séta laza pórázon

Egy kistestű kutya esetében is sokkal élvezetesebb a séta, ha nem húz folyamatosan, egy közepes vagy nagy testű kutyánál pedig elengedhetetlen, hogy készség szinten menjen. A legegyszerűbb kölyökkorban, már a kezdetektől tanítani.

“NEM” vagyis kontroll tanítása

Vannak bizonyos dolgok, amiket nem szabad megtennie a kutyánknak. Ilyen pl. a földről evés vagy a kapun kirohanás. Mindkettő veszélyeztetheti az életét, úgyhogy fontos, hogy helyesen megtanítsuk a kontrollt neki úgy, hogy összességében ez is pozitív legyen számára. Nem olyan bonyolult, mint amilyennek leírva hangzik! 🙂 Ha ezen a két alap kontroll feladaton keresztül megérti, hogy mit jelent a “NEM”, akkor bármilyen szituációkban hatékonyan lehet alkalmazni nála.

Autóval közlekedés, kiszállás az autóból

Amikor megérkezünk pl. az erdőbe, akkor nem ám csak kiugrunk az autóból és uccu neki. A gazdinak – vagyis nekünk – össze kell szednünk magunkat és a csomagunkat, be kell zárnunk az autót, jól el kell tennünk a slusszkulcsot, úgyhogy meg kell tanítanunk a kutyának, hogy várakoznia kell egy kicsit az autóban is és kiszállás után is.

+1 Extra: Nyugi póz, Relax póz

Legyen szó fültisztításról, fésülésről vagy mondjuk “kullancs átvizsgálásról”, nem árt megtanítanunk a kölyökkutyánknak, hogy feküdjön le az oldalára, s közben nyugodtan várakozzon, lazuljon, amíg mi “elvégezzük a piszkos munkát”. 🙂

Miért fontos a kölyökkutya tanítása az alap feladatokon felül?

A kutyák alapvetően szeretnek tanulni és ugyanúgy szükségük van arra, hogy időnként megdolgoztathassák az agyukat, mint nekünk embereknek.

Egészen alap dolgok tanításával is kezdhetjük:

pacsi (egyik és másik lábbal is)

forgás (egyik és másik irányba is)

…Folytatás hamarosan…