A kölyökkutya tanítása csodálatos elfoglaltság, ha megvan rá a megfelelő módszerünk. Tanítás közben a kutyával egymásra hangolódunk, jól érezzük magunkat, s közben a hasznos feladatok mellett akár trükköket is tanulhatunk. Az pedig kellemes mellékhatása a kölyökkutya tanításának, hogy közben a kapcsolatunk is épül, erősödik.

Akkor mégis miért rémálom sokak számára a kölyök kutya tanítása?

Csak azért, mert (még) nincs a kezükben az a módszer, technika, amivel mindez élvezetesen zajlik.

Milyen módszerrel érdemes tanítani a kölyökkutyát?

Mindenképpen pozitív megerősítéses módszerrel. Mára már sok kutatás is bebizonyította – amit sokan már régóta sejtettek/tudtak 🙂 -, hogy sokkal gyorsabban és alaposabban tanulnak a kutyák, ha kényszermentes, erőszakmentes, büntetésmentes tanításban van részük.

Pozitív megerősítés azt jelenti, hogy amikor a kutya olyan dolgot tesz, ami kívánatos számunkra, akkor azt megerősítjük.  Megerősítés lehet: bármi, ami a kutya számára megerősítő hatással van, vagyis jutalomként tekint rá. Szinte minden kutyánál jó megerősítés az étel, de lehet a simogatás vagy egy kedvenc játék is.

Mit taníthatunk a kölyökkutyának akár már 8 hetes kortól?

Tulajdonképpen bármit taníthatunk neki, arra viszont érdemes és fontos figyelni, hogy a korának megfelelő módon és ütemben tanítsuk őt. Ha

  • az ő nyelvén történik a tanítás,
  • számára tiszta, érthető formában,
  • lépésről-lépésre,
  • rendesen begyakorolva az egyes lépéseket,

akkor a kölyökkutya örömmel és gyorsan magába tudja szívni az információkat, feladatokat.

kölyökkutya tanítása - Hippievel erdőben

Mit érdemes mindenképpen tanítani?

Behívás, vagyis, hogy jöjjön oda Hozzánk

Ha fokozatosan, lépésről lépésre és rendszeresen tudjuk gyakorolni, akkor nem is olyan rémesen nehéz. Érdemes először teljesen csíramentes környezetben begyakorolni, majd nyugis, de már külső területen, s folyamatosan egyre inger gazdagabb helyeken is.

Ültetés, Ülve maradás

A mindennapok során sok helyzetben jól jöhet, ha kutyánk kérésünkre le tud ülni és ott is tud maradni. Mint mindig, érdemes a fokozatosságra törekedni, lépésről lépésre haladni. Idővel majd egyre hosszabb ideig ülve marasztalni, illetve egyre messzebbre eltávolodni tőle.

Fektetés, Fekve maradás

Ugyanúgy, ahogyan az ülve maradásnál.

Szemkontaktus

A szemkontaktus tanítása nem azért fontos, mert nagyon látványos, ahogy a kutya (fel)néz ránk, hanem azért, mert megtanul figyelni + kommunikálni felénk. Fantasztikus, amikor egy idő után a kutyánk kérdően a szemünkbe néz és várja a visszajelzésünket, jóváhagyásunkat.

Séta laza pórázon

Egy kistestű kutya esetében is sokkal élvezetesebb a séta, ha nem húz folyamatosan, egy közepes vagy nagy testű kutyánál pedig meg tudja keseríteni az életünket, ha nem megy. Célszerű kölyökkorban, már a kezdetektől tanítani – természetesen lépésről lépésre, a kölyökkutya fejlődési üteméhez igazítva.

Kontroll tanítása

Ideális esetben vannak dolgok, amiket nem szabad a kutyánknak. Ilyen pl. a földről evés vagy a kapun kirohanás. Mindkettő veszélyeztetheti az életét, úgyhogy érdemes a kontroll tanítására is nagy hangsúlyt fektetni, de sajnos nem mindegy, hogy ezt hogy tesszük. Ha megfelelő technikával tanítjuk meg neki a kontroll feladatokat, illetve helyesen kontrolláljuk, akkor

  • nem habzsolja fel a talált élelmet, mielőtt odaérnénk
  • nem rohan el vele
  • ki tud alakulni nála az önkontroll (vagyis saját magát kontrollálja és anélkül, hogy mi rászólnánk, magától otthagyja pl. a talált élelmet)

Ha néhány alap kontroll feladaton keresztül megértetjük vele, megtanítjuk neki, hogy mit jelent a “NEM” szó, utána már bármilyen szituációban közölni tudjuk a kutyával (amit ténylegesen meg is ért), hogy nem szeretnénk, ha valamit csinálna.

Autóval közlekedés, kiszállás az autóból

Ha sokat járunk ide-oda a kutyával (kirándulni, különböző helyszínekre, kutyás találkozókra stb.), akkor természetessé válhat az autós közlekedés. Ilyenkor azonban a gazdinak – vagyis nekünk – általában szükségünk lehet pár percre, hogy összeszedjük a hátizsákot/cuccokat, bezárjuk az autót, jól eltegyük a slusszkulcsot, úgyhogy érdemes megtanítanunk a kutyának, hogy tudjon türelmesen várakozni az autóban is és kiszállás után is.

Mit taníthatunk még a kölyökkutyának?

A kutyák alapvetően szeretnek tanulni és ugyanúgy szükségük, illetve igényük van arra, hogy megdolgoztathassák az agyukat – mint, ahogy általában nekünk embereknek is.

5-8 hónapos kor körül kifejezetten hasznos lehet trükkök, jópofa feladatok tanítása. Amellett, hogy nagyon menő, arra is szuper lehet, hogy a kamaszkorral járó “nehézségeket” könnyebben átvészeljük:

  • pacsi (egyik és másik lábbal is, akár külön-külön kézjelre, vezényszóra)
  • forgás (egyik és másik irányba is, akár külön-külön kézjelre, vezényszóra)
  • tolatás
  • meghajlás
  • “alszik” trükk
  • láb között nyolcas
  • kukucs
  • lábak keresztbe rakása
  • “bumm”, lelövős-meghalós trükk
  • hátsó láb tudatossággal kapcsolatos trükkök

Határ a csillagos ég, hagyjuk bátran szárnyalni a fantáziánkat. 🙂

Kölyökkutya tanítási technikák

  • Megvezetés
    Jutalomfalattal a kutyát abba a pozícióba irányítjuk, csalogatjuk, amit meg szeretnénk tanítani neki. Amikor a kívánt pozícióba kerül, akkor megerősítjük, vagyis megjutalmazzuk. Sok-sok ismétlés után rögzül a kutyánál az adott pozíció, vagyis megtanulja a feladatot.
  • Modellezés
    Úgy állítjuk be a környezetet, tárgyakat, hogy a kutya a kívánt pozíciót vegye fel/a kívánt viselkedést csinálja, majd ezt megerősítjük a jutalommal.
  • Elkapás
    Amikor a kutya éppen magától csinál valami olyat, amit szeretnénk megtanítani neki, akkor – általában – klikker segítségével “lefényképezzük”, majd megjutalmazzuk.
  • Formálás
    A formálás olyan, mint a hideg-meleg játék. A kutyának ki kell találnia, hogy mit szeretnénk tőle. Türelemmel és egy kis gyakorlattal már egészen pici kölyökkorban is fantasztikus dolgokat lehet tanítani a kutyának, miközben ő az egészet élvezetes játékként él meg (ideális esetben mi is 🙂 ).
  • Utánzás
    Szociális tanulás során a kutya fajtársaitól vagy az embertől pusztán megfigyelés útján is meg tud tanulni bizonyos viselkedésformákat vagy azok következményeit. Magyar kutatók kutatásainak köszönhetően ma már tudjuk, hogy a kutyák képesek utánzással tanulni tőlünk és ezt a képességüket tudjuk a nevelésük során is hasznosítani családi kutyák esetében ugyanúgy, mint pl. segítő kutyáknál. A Do as I do (csináld úgy, mint én, vagyis utánozz le) tehát egy szociális tanuláson alapuló újfajta tanítási forma.
  • Célkövetés
    Megtanítjuk a kutyának, hogy az orrával kövessen egy tárgyat pl. egy pálcát. Majd ezzel a pálcával különböző pozíciókba irányítjuk őt. Gondolhatnánk, hogy minek célkövetéssel tanítani, amikor megvezetéssel is ugyanazt az eredményt érhetjük el… De ez nem így van. Megvezetés során a kutya nem gondolkodik, csak megy az orra vagyis a kaja után. Célkövetésnél pedig koncentrál, gondolkodik, tehát egy sokkal mélyebb szinten lehet vele foglalkozni. Ráadásul mivel, bár a segítségünkkel, de magától jön rá dolgokra, ezért hamarabb meg is érti, hogy mit szeretnénk tőle, mintha jutival vezetnénk meg.

Melyik technika a legjobb?

Ki lehet egyáltalán jelenteni valamire, hogy az a legjobb? Azt megnézhetjük, hogy egy adott feladat tanításához melyik a legjobb módszer, bár ez is attól függ, hogy mit jelent számunka az, hogy legjobb: leggyorsabban eredményt hozó? Legrövidebb idő alatt megtanítható? Legstabilabb tudást adó (hosszútávon)?

A legjobb tehát valószínűleg az, ha minél több technikát alkalmazni tudunk, így a különböző feladatokat különböző technikákkal taníthatjuk. Illetve akár egy feladat megtanítása is történhet több technika kombinációjával.

Kölyökkutya tanítása a gyakorlatban

Attól függően, hogy mi a fontos számunkra a kölyökkutya tanítása során, különböző trénernél vagy tanfolyamon, esetleg kutyaiskolán fogjuk megtalálni azt, amiben jól tudjuk érezni magunkat. Ha arra vágyunk, hogy a kutyánk szabályosan, pontosan végezzen el vizsgarend szerinti elemeket, akkor vélhetően egy kutyaiskolán vagy obedience tréningen tudunk kibontakozni. Ez esetben is érdemes kutatni azt a helyet/trénert/kiképzőt, ahol pozitív megerősítéssel és büntetésmentesen történik a tanítás.

Ha azonban – és így van ezzel a legtöbb gazdi – nem számítanak a formagyakorlatok, a kivitelezés minősége és gyorsasága, ellenben fontos számunkra, hogy bizalmon alapuló, erős és jó kapcsolatunk legyen a kutyánkkal, akkor érdemes olyan tréninget keresni, ami kimondottan családi kutyáknak szól, kapcsolatot épít, együttműködésre tanít – amellett, hogy büntetés, kényszer és erőszak mentes.